NHEF refleksje

Opublikowano w Życie szkolne

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to odbywające się przez cały rok szkolny projekcje kinowe dla uczniów, realizowane w ramach cykli tematycznych, dostosowanych do wszystkich etapów edukacyjnych. Każdy pokaz poprzedza prelekcja multimedialna wprowadzająca uczestników w tematy podejmowane w danym filmie. Cały program NHEF jest zgodny z podstawą programową i rekomendowany przez MEN i Kuratoria Oświaty.

W projekcie jako szkoła uczestniczymy od 2010 roku.

Dlaczego film?

  • Bo bywa dzisiaj jednym z nielicznych pretekstów do rozmowy (nie monologu nauczyciela) w klasie.
  • Bo dzisiejszy świat osacza nas wieloma tekstami kultury – a film jest jednym z nich i trzeba umieć go odczytać.
  • Bo można, a nawet trzeba wychować młodego, świadomego odbiorcę kina.

Nasze wrażenia i refleksje...

  • Według nas Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to bardzo ciekawy i potrzebny projekt. Jednak sądzimy, że pierwotna idea została zatracona. Bardzo często filmy, które mają dostarczać dobrych wzorców, zaprzeczają swojej funkcji i ukazują (w sposób nieprawidłowy) skutki złych działań. Nie twierdzimy, że to nie jest potrzebne, ale zamiast zachęcać do dobra, zniechęcają w ogóle do życia, czego przykładem była projekcja filmu pt. "Baby blues". Wszystko, co oglądamy, ma na nas wpływ, czy to świadomy, czy nieświadomy. Brakuje nam filmów pozytywnych, które zachęciłyby nas i naszych rówieśników do podjęcia wspaniałych i pięknych inicjatyw.

    Uważamy też, że kontrowersyjna była projekcja filmu "W jego oczach", która naszym zdaniem (nie wiemy czy taki był cel autora) zachęcał do podejmowania działań niemoralnych i niezgodnych zupełnie z naturą człowieka.

  • Myślę, że ten projekt jest ciekawym przedsięwzięciem. Jestem pewna, że gdybym nie uczestniczyła w tym projekcie, to nie obejrzałabym „Zjazdu absolwentów” i „Rewersu”. Bo to ciężkie, zmuszające do myślenia filmy. Mające jednak swoje piękno, nie dziw, że zdobyły wiele nagród.Gdybym miała obejrzeć oba filmy sama z siebie, to nie zrobiłabym tego, bo nie trafiają w moje gusta filmowe.

    Podsumowując, warto być częścią tego projektu; refleksje związane z tymi filmami mogą przydać mi się, np. na maturze(na 100%) i do wielu innych spraw, zagadnień itd.

  • Kilka słów o „Rewersie”

    Film, opowiadający o młodej dziewczynie Sabinie, która wiodła spokojne życie i w pewnym momencie poznała mężczyznę, Bronisława, w którym się zakochała i to była największa pomyłka, ponieważ Jej ukochany okazał się osobą, przez którą główna bohaterka stała się szantażowana i zmuszana do pisania regularnych donosów i obserwowania swego dyrektora, którego była ulubienicą. Film skłania Nas do refleksji i do tego, aby pomyśleć nad wszystkim i nie postępować pochopnie i nie stawać się marionetką dla innych ludzi, aby nie dawać im się manipulować. Mnie osobiście ten film bardzo się podobał.

  • Uważam, że projekt NHEF jest nam bardzo przydatny, a co więcej łączy przyjemne z pożytecznym, daje nam możliwości na rozszerzenie znajomości tekstów kultury przydatnych na maturze. Uważam, że jest to świetny i niebanalny pomysł przygotowywania młodzieży do egzaminu dojrzałości, jak i czasem oderwania się od szkolnej rzeczywistości.

  • Uważamy, że ten projekt jest nam bardzo potrzebny, ponieważ dzięki niemu poznajemy więcej tekstów kultury. Filmy moga nas nauczyć, jak postąpić w danej sytuacji. Dzięki omawianiu filmów łatwiej nam będzie wypowiedzieć się na maturze.

  • Co miesiąc mamy przyjemność wraz z klasą II LO obejrzeć film, biorąc udział w projekcie NHEF. Tematyka filmów jest różnorodna, a ich treść zadziwia. Filmy skłaniają do refleksji, poruszają często drażliwe tematy, o których nie rozmawia się na co dzień. Projekt przyczynia się do naszego rozwoju i otwiera nas na świat, w który wkraczamy. Osobiście cieszę się, że biorę w nim udział.

  • Moim zdaniem projekt NHEF jest potrzebny. Pozawla nam oglądać filmy, których z pewnością sami byśmy nie obejrzeli. Porusza trudne tematy, o których młodzież w naszym wieku nie wiele wie. Wszystkie filmy będziemy mogli wykorzystać zarówno w 3 klasie na maturze, ale i już teraz w naszym życiu.

  • Uczestnictwo w tym projekcie pozwoliło nam na rozszerzenie naszych horyzontów myślowych. Dało  okazję do spojrzenia na świat trochę z innej perspektywy. Starannie wybrane dla nas filmy pozwoliły zwrócić uwagę na problemy innych ludzi, których wcześniej nie dostrzegaliśmy. Często przerysowane cechy charakteru pewnych postaci pozwoliły, nam licealistom,  zrozumieć uczucia bohaterów i to, dlaczego tak zachowali się w danej sytuacji. Filmy poruszały problemy współczesnego świata takie jak m.in. nietolerancja dla osób homoseksualnych czy niepełnosprawnych. Pokazywały życie osób, które w większości nie były zwyczajnymi jednostkami, jednak niczym nie wyróżniały się z tłumu. Uświadomiło to nam, że każdy człowiek jest wyjątkowy i nie każdy musi wpasować się w normy narzucane przez społeczeństwo. Filmy wybrane na potrzebę projektu, pozwoliły zrozumieć, że każdy człowiek zasługuje na szacunek oraz to, że nasze decyzje oddziałują na naszą przyszłość. Myślę, że nikt z nas nie będzie żałował czasu, który spędziliśmy w auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących  im. Adama Mickiewicza w Kluczborku.

  • Projekt ,,Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej", w którym uczestniczymy, bardzo rozwinął moja świadomość. Dzięki niemu miałam możliwość zobaczenia wielu interesujących filmów, których w domowych pieleszach na pewno bym nie obejrzała. Tematyka była różnorodna.  Przedstawiały one wiele problemów dzisiejszego świata. Uważam, że każdy powinien wziąć udział w podobnym projekcie.

  • Klasa I i II LO bierze udział w realizacji projektu. Teamtyka filmów jest bardzo różnorodna. Doświadczenia bohaterów dają  możliwość wnikliwej oceny postępowania, często zachowania nas samych. Pokazują  problem nietolerancji, cierpienia, ale także szczęścia o które tak trudno w XXI wieku. Pogoń za nim często jest odzwierciedleniem złej opinii ludzi.